Andamankusten 2007

Om Andamankusten 2007

En kajakexpedition längs med Thailands paradisiska västkust, från Phuket till gränsen till Malaysia. Med på resan är Mattias Olsson och Oskar Ryno.

Vi kommer att hyra havskajaker av Koh Kayaks expeditions vars hemsida ni hittar på: kayakthailand.com

BLT gjorde ett reportage innan jag åkte, se länk:
blt.se

Blåst på en haj.....

Andamankusten 2007Posted by Mattias Olsson Fri, November 30, 2007 15:22:21
Från Koh Libong drog vi över till fastlandet där vi hitta en resturang vid stranden där det blev lunch. För att inte göra samma misstag igen frågade vi lite personer var resorterna fanns på Koh Sukorn som var vårt mål. Personalen (som inte pratade mycket engelska) hittade en gäst där som berätta att det fanns ställen på sydvästra delen av ön. Väl framme kolla vi först in ett ställe som var helt tomt på gäster men hade 5-6 tjejer i personalen som visade deras bungalows som var väldigt snygga invändigt. Badrummen gick i "Ernst Kirshsteigerstil" med mycket sjösten på golvet. Priset var dock lite över vår budget och vi behövde ett ställe med internet. Lite senare hittade vi exakt vad vi sökte och ägaren var väldigt hjälpsam och gav oss specialpris på internet. Det känns mycket riktigt så som "guvenören" berätta på Koh Lanta att vi får en väldigt respekt i och med att vi paddlar. .

Dan efter kom vi iväg vid 11-tiden. Efter att ha kommit runt till södra änden av Koh Sukorn skrek Oskar till. Han hade sett två hajar precis framför min kajak! Jag missade det totalt eftersom jag då tittade ut mot horisonten. Jag slet genast upp kameran och då såg han en haj lite längre ut vilket jag också missade. Vi paddla runt en liten stund och plaskade lite i vattnet i förhoppning att det kanske skulle locka till sig dem men icke.

Kort därefter satte det igång att blåsa och det ordentligt. Vi fick ta i för allt vad vi orka men det kändes som vi inte kom nånstans. Att i det läget ge sig ut på en överfart på 10km till fastlandet insåg vi snabbt skulle bli helt omöjligt. Vi paddla in mot en strand och tog det lite lungt och läste och lagade lunch. Tanken var först att det fick bli en tältnatt och vänta till imorgon. För att hitta nån bra plats eller kanske en bät som kunnat ta oss över paddla vi bort mot en pir som låg längre fram. Den något bristfällig konversationen med en thailändare där borta gav inget hopp om vare sig nån resturang, affär eller färja så vi besluta att paddla tillbaka till vårt gamla ställe. Nu hade vi de kraftiga vågorna i ryggen i stället och det blev några av de skönaste surfningar jag gjort med kajak. Väl tillbaka fick vi en lift till en affär där vi tämde deras lager på godis.
Blog Image
Dagen tripp mot Pak Bara blev med andra ord avblåst om ni hajar vitsen.........smiley
..... i morgon gör vi dock ett nytt försök och då skall vi börja riktigt tidigt.